Alfa Romeo Giulia 2.0 T: She’s got the look!

2 november 2017

 

 

Alfa Romeo is bij moeder Fiat een tijdje wat minder in het vizier geweest. De 159 was al even van de markt af en het duurde lang voordat de opvolger eindelijk geïntroduceerd werd. De Giulia werd vervolgens in midden 2015 aan het publiek getoond maar het duurde nog tot midden 2016 voordat de prijzen bekend werden gemaakt en de auto besteld kon gaan worden. Over het hoe en waarom zullen wij ons nu even niet druk maken. Wij willen rijden!

 

Autotelex heeft de beschikking over de 2.0 T (147 kW / 200 pk) in de Super uitvoering en met de opvallende kleur Grigio Lipari die mooi combineert met de optionele tabak kleurige lederen bekleding. De auto is voorzien van een 8 traps automaat waarvan de bediening wel wat eenvoudiger had gemogen. Fiat Nederland heeft deze auto extra uitgerust met een aantal packs. Als belangrijkste opties noemen we keyless entry, adaptieve bi-xenon, achteruitrijcamera, dode hoek controle, Harman Kardon audio en het 8.8” Connect systeem. Zodoende kost de auto all-in € 55.705. Qua veiligheidssystemen is de auto in ieder geval standaard reeds voorzien van accident avoidance system en een rijstrook sensor.

 

De Alfa Romeo 156 werd bijna 20 jaar geleden gezien als één van de mooiste keuzes in het D segment. Hij was dan ook behoorlijk populair. De Giulia is ook nu weer een fraai vormgegeven klassieke sedan in het D segment die veel mee heeft om weer populair te worden. In het segment van de premium sedans verkoopt de Giulia in Europa goed en staat hij op plek 4 na de bekende Duitse 3. In Nederland heeft de auto het wat moeilijker en moet hij ook nog de Jaguar XE boven zich dulden.

 

Genoeg cijfers, we gaan rijden. Het interieur is een mooie en fijne combinatie van materialen die een goed afgewerkte indruk achterlaten. De auto heeft prettige stoelen en heeft voorin voldoende ruimte. De beenruimte achterin is goed, maar er zijn ruimere aanbiedingen in dit segment. De kofferruimte is niet erg hoog maar biedt toch voldoende ruimte aan je spullen. Het uitgebreide connect systeem is niet direct ‘blind’ te bedienen, er zijn behoorlijk veel schermen en stappen. Daarnaast is het even wennen om geen touchscreen te hebben maar een rotary controller zoals Alfa hem noemt. Lovenswaardig is het wieltje op het stuur waarmee je snel en makkelijk het volume kunt regelen. Starten gaat via de bekende start/stop knop die deze keer in het stuur is verwerkt. De motor klinkt sportief, samen met het sportieve imago van het merk schept dat wel verwachtingen. Het rijden blijkt een klein feestje te zijn! De motor is bij de les, de automaat schakelt vlot. Hij ziet er dus niet alleen dynamisch uit, hij is het ook. Bochtige wegen rijden is geen straf, de Giulia heeft een redelijk communicatief stuurgedrag en is, zoals het aldus Sergio Marchionne hoort, achterwiel aangedreven. Er blijkt zelfs nog ruimte te zijn geweest om de auto ook nog wat comfort mee te geven. Fijne combinatie. Toch is er wel wat kritiek. De remmen geven niet hetzelfde gevoel als de rest van de auto, ondanks de goede vertraging zou dit gezien het gemak waarmee de auto snelheid maakt iets bijteriger mogen. Noemenswaardig is nog het formaat van de schakelflippers, deze zijn behoorlijk groot en kunnen soms in de weg zitten van de andere bedieningshendels.

 

De consumentenprijs van de 2.0 T Super is € 43.030. Voor dat bedrag koop je bij de concurrentie ook een BMW 320i (€ 42.749) met 135 kW (185 pk) die je dan nog moet aankleden. Een ander alternatief is de eveneens achterwiel aangedreven, maar zwaardere, Jaguar XE met 2.0 turbo en 147 kW / 200 pk. In de Prestige Pro Edition uitvoering kost die € 43.500. De Alfa is heel netjes geprijsd ten opzichte van zijn concurrenten, ook als we de eerdere genoemde auto’s uit het segment bekijken.

 

De Giulia heeft echt een karakter en dat is ook wat de liefhebbers van Alfa Romeo graag zien. De markt daarentegen, en dan vooral de zakelijke, ziet graag lage co2 cijfers en lage bijtelling. Dat en het feit dat Alfa in het D segment een tijdje uit beeld is geweest maken het voor de Alfa lastig om in beeld te komen bij de rijders en kopers.