Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet Business Lusso; Geluk zit in de kleine dingen

19 oktober 2017

 

 

In Nederland vindt Fiat zijn geluk al sinds jaar en dag met leuke kleine goed verkopende auto’s als de Panda, Punto en de 500. Zodra Fiat een groter model uitbrengt zijn de nieuwverkopen, in ieder geval in Nederland, iets minder gelukkig. Nu komt Fiat het met de fraai vormgegeven Tipo die als 5 deurs hatchback, sedan en stationwagon leverbaar is.

 

Deze budgetvriendelijke auto met een lage netto catalogusprijs kan elders in Europa goed concurreren, maar in Nederland heeft de auto last van zijn hoge CO2 uitstoot waardoor de belastingdruk erg hoog is. Aangezien de consumentenprijs vervolgens aan de hoge kant is komen er al snel modellen aan bod die wat hoger in het C segment opereren. Kan de Tipo deze achterstand inlopen? Autotelex probeert het uit met de 1.4 T-Jet met 88 kW en een handgeschakelde 6-bak.

 

Deze sterkste benzinemotor maakt van de Tipo een redelijk vlotte auto. De motor klinkt stationair een beetje rauw maar dat wordt snel minder als hij warm is. Schakelen gaat niet zo soepel als je verwacht van een nieuwe auto. Op snelheid valt vooral op dat er buitengeluiden te horen zijn en boven de 110 km/u laat ook de motor van zich horen door een hoog toerental ondanks de 6 versnellingen. Het onderstel verwerkt hobbels en richels op een prettige manier en je wordt daarbij ondersteund door een wat zwaar stuurgedrag. Bij sportief rijden is dat best fijn ware het niet dat het onderstel juist op comfort is afgesteld. Als afsluiting van een testrit moet er altijd weer getankt worden en dat viel een beetje tegen. Het praktijkverbruik is met een gemiddelde van rond de 1 op 10 a 11 (afhankelijk van de testrijder) niet echt zuinig te noemen.

 

Het dashboard is modern en overzichtelijk en is bovenop afgewerkt met een zacht aanvoelend materiaal. Bovenop de deuren daarentegen zit hard plastic, netjes afgewerkt, dat dan weer wel. De stoelen zitten goed en zijn voldoende verstelbaar, het standaard leer straalt weinig luxe uit. Het zicht rondom is voldoende en je wordt in de Business Lusso geholpen door parkeersensoren achter. Opvallend is het ruimteaanbod. Niet alleen voorin maar ook achterin deze stationwagon, je hebt er ruim voldoende beenruimte. Kleine kinderen zullen dus niet snel met hun voeten in je rugleuning drukken. De laadruimte is voldoende en er is zelfs een dubbele bodem.

 

De standaarduitrusting wordt in de Business uitvoering al aardig aangevuld met onder andere een automatische airco, het prettig werkende Uconnect 7” systeem met navigatie en bluetooth inclusief audio streaming, cruise control en een accident avoidance system. De radio ontvangst valt wel wat tegen, zenders vallen snel weg in tunnels en parkeergarages.
De Business Lusso heeft bovenop de Business uitrusting lederen bekleding, regensensor, automatische dimlichten, parkeersensoren achter en een automatisch dimmende binnenspiegel. Optioneel zijn onder andere nog een achteruitrijcamera en verwarmde voorstoelen leverbaar.

 

Is het Fiat gelukt een budgetvriendelijke auto neer te zetten? Dat antwoord is ja, maar door de Nederlandse BPM wetgeving wordt het uiteindelijk een auto die het zwaar heeft met concurrenten als de Peugeot 308, Hyundai i30 en Volkswagen Golf. De Autotelex testauto kost inclusief alles € 27.010 euro. Voor Fiat lijkt het  geluk van goede verkoopcijfers toch vooral in de kleine dingen, eh, auto’s te zitten.