WLTP van grote invloed op nieuwverkopen en restwaarde ontwikkeling

10 oktober 2017

 

 

WLTP staat voor Worldwide harmonized Light vehicles emissions Test Procedure, de lang verwachte opvolger van de huidige NEDC testprocedure. De introductiedatum was 1 september 2017 en ligt inmiddels al ruim een maand achter ons.

 

Waardeloos
Alles wijst erop dat de nieuwe WLTP norm de eerste norm zal zijn waarop echt milieubeleid gestuurd gaat worden. De reden is simpel. De norm sluit het enorme gat dat er nu is tussen theoretische emissies en praktijkwaarden. Het gevolg hiervan is dat alle voorliggende normen waardeloos worden. Zelfs de huidige NEDC Euro 6 norm valt in het niet vergeleken bij de nieuwe WLTP Euro 6c en later de Euro 6d-TEMP en uiteindelijk de Euro 6d norm. Misschien nog niet eens zozeer qua grenswaarden, maar wel qua betrouwbaarheid en maximaal haalbare aansluiting met praktijkverbruik.

 

Zwitserland
Nu al(!) adviseert het Empa (the Swiss Federal Laboratories for Materials Testing and Research for Industry, Construction and Commerce) om uitsluitend Euro 6c of Euro 6d-TEMP auto’s te kopen.  Houd er maar rekening mee dat hiermee de toon is gezet en dat het heel snel kan gaan met de verbanning van alles met een “ouderwetse” NEDC Euro 6 norm. Hoe snel? Peugeot heeft net twee dieselmotoren in de nieuwe 308 met de Euro 6d-TEMP norm geïntroduceerd en Volvo heeft de nieuwe XC40 volgens de Euro 6d-TEMP laten typegoedkeuren. Leverbaar vanaf april 2018. In Duitsland zijn er signalen dat zelfs NEDC Euro 6 straks de grote steden niet meer in mag. Dat is een logisch politiek besluit na de enorme imago schade die Duitsland door de Duitse auto-industrie heeft opgelopen. Op deze manier laat de politiek zien dat het menens is met de luchtkwaliteit. Andere landen zullen volgen.

 

Tweespalt
Nieuwverkopen van Euro 6 modellen zullen onder druk komen te staan als er voldoende Euro 6c of Euro 6d-TEMP modellen voorhanden zijn. Een enorme kans voor merken die snel met nieuwe modellen komen, maar dramatisch voor andere merken die de ontwikkelingen niet snel genoeg volgen. De tweespalt zal ongekend zijn.
Ook restwaarden krijgen hiermee te maken. WLTP auto’s hebben absoluut een streepje voor. Je koopt zekerheid omtrent het milieu effect en zelfs als dat niet al te positief uitvalt weet je wel waar je aan toe bent. Een vervelend neveneffect: De nieuwe normen nodigen weer uit tot CO2 afhankelijke autoregelingen, ditmaal met een ECHT milieu effect!

 

Benzine diesel of aardgas?
Nog lastig te voorspellen is het effect op de verhoudingen tussen de verschillende brandstofsoorten. Feit is dat Euro 6 diesels vrij eenvoudig ook de WLTP grenswaarden kunnen halen. Bij benzine is dat anders. Daar zal nieuwe technologie nodig zijn om de deeltjes uitstoot onder controle te krijgen. Een aardige uitzondering hierop is aardgas, dat zonder nabehandeling van de uitlaatgassen de norm kan halen. Een opleving van deze brandstofsoort? Autotelex durft het niet aan, maar wie weet. Ook zal de interesse naar elektrische auto’s blijven groeien. Nieuwe auto’s worden duurder door de technische aanpassingen en hogere CO2 waarden. Tegelijkertijd groeit de actieradius van elektrische auto’s naar acceptabele waarden. We gaan hoe dan ook een schone toekomst tegemoet.