Peugeot 5008 – De 7 zits ‘Car of the year’

18 mei 2017

 

 

Met de 3008 liet Peugeot al zien dat zij de juiste weg weer hebben gevonden wat betreft het design van hun crossovers. De eerste 3008 zat te veel tussen een MPV en een SUV in, en de 5008 was een echte MPV. De nieuwe 5008 heeft in grote lijnen het design van de 3008 gekregen waardoor de twee modellen nu direct herkenbaar zijn als de 5 en 7 zits versie van elkaar. Toch zijn er duidelijke designverschillen. Er zijn niet zomaar 20 cm lengte en 2 stoelen aan de 3008 toegevoegd.

 

De 5008 kies je omdat je meer ruimte wilt en soms met 7 personen op pad bent. Het vorige model was als MPV uiteraard een praktische auto, gelukkig is de nieuwe 5008 dat nog steeds. De twee achterste stoelen zijn niet alleen voor kleine kinderen geschikt, niet al te lange volwassenen kunnen er ook enigszins comfortabel zitten. De praktische kant merk je ook aan de vele opbergplekken, ook in de vloer voor de achterbank bijvoorbeeld.

 

Ook nu vinden we weer het volgens de Peugeot i-Cockpit filosofie ontworpen dashboard. Net als in de 3008 is de afwerking van een hoger niveau dan bij het vorige model.  Het ruimteaanbod voorin is meer dan voldoende, waarbij de passagier door de hoge middenconsole wel het gevoel heeft in een cocon te zitten. De stoelen zijn aan de vlakke kant en de wat langere collega’s hadden wat moeite met de korte zittingen. Achterin is het allemaal een stuk ruimer dan bij de 3008 doordat de wielbasis met 16.5 cm verlengd is. De middelste zitrij bestaat uit 3 losse stoelen die allemaal afzonderlijk te verstellen zijn. De instap naar de 3e zitrij is door de lange deuren ruim genoeg, uitstappen blijft een uitdaging.

 

Het instrumentenpaneel is volledig digitaal en kan naar smaak worden ingedeeld. Van heel sober tot gevuld met navigatie en allerlei meters. In het midden zitten onder het grote scherm enkele schakelaars waarmee je snel kunt wisselen van navigatie naar radio, telefoon, stoel en kachel functies. Daaronder is een groot vak dat uitgerust is met een goed werkende draadloze telefoonlader.

 

Autotelex reed met de 1.6 BlueHDi Blue Lease GT-Line met 88 kW en handbak. Na het starten valt op dat de motor redelijk aanwezig is met zowel geluid als lichte trillingen. Naarmate de motor warmer wordt neem het geluid af, de trillingen blijven helaas wel aanwezig. Neem je een kijkje onder de motorkap dan zie je ook waarom, de motor schudt een beetje. Dit voel je uiteindelijk in de stuurkolom, pedalen en versnellingspook. De motor voelt echter wel levendig aan, de bediening van de transmissie gaat eenvoudig en soepel. Dat ‘levendig’ heeft een reden, de auto is voor een 7 zits crossover erg licht. Onze testauto weegt slechts 1345kg. Het onderstel heeft een fijne afstelling met een mix van comfort en sportiviteit. Net als in de 3008 heb je een actieve zithouding en kun je sportief sturen met de 5008. De inmiddels bekende ‘sport’ stand zorgt er ook nu weer voor dat de rijeigenschappen dynamischer worden. Vraag je meer van de auto dan blijkt dat je met een levendige rijstijl eigenlijk al aan de max zit van deze 88 kW diesel. Voor de veeleisende bestuurder biedt Peugeot daarom ook een 110 kW en een 132 kW diesel aan.

 

Onze testauto was onder andere voorzien van LED koplampen met grootlicht assistent, dodehoek detector en rijstrooksensor met correctie. De LED techniek van de koplampen zorgt voor goed zicht op de weg, de groot licht assistent was wat minder bruikbaar. Op bepaalde wegen met veel reflecterende borden schakelde het systeem nogal veel over van groot- naar dimlicht en vice versa. Net als de 3008 is ook de 5008 niet met 4x4 leverbaar. Het optionele tractie controle systeem (Advanced Grip Control) met afdaal assistent is alleen leverbaar in combinatie met de 1.2 benzine motor en de Allure uitvoering.

 

De nieuwe 5008 concurreert onder andere met de eveneens nieuwe Skoda Kodiaq en de al langere tijd leverbare Nissan X-Trail. De geteste Peugeot kost in de basis € 43.130 euro. Kies je voor een Skoda Kodiaq Style met 110 kW 2.0 TDI en 4x2 dan ben je met €43.350 ongeveer hetzelfde kwijt maar krijg je standaard een automaat. Een handbak kan alleen geleverd worden met 4x4. De Nissan X-Trail dCi 130 met 96 kW kost als N-Connecta € 46.690. De 5008 1.6 BlueHDi wint zeker op de punten  verbruik en comfort, mede door zijn lage gewicht en lange wielbasis. De nieuwe 3008 ontving de titel ‘Car of the year’. Met deze nieuwe generatie van de 5008 heeft de markt er een 7 zits Car of the year bij.