Volvo V90 – Naar de Ikea zonder aanhanger

23 februari 2017

 

 

De nieuwe Volvo V90 is een blikvanger van jewelste, niet alleen door zijn formaat van net geen 5 meter maar zeker door zijn mooie lijnen. De tijd van de blokkendozen van Volvo is geweest, maar met dit design zijn ze definitief verdrongen naar het land van de youngtimers en klassiekers.

 

De testauto van Autotelex staat op 20 inch velgen die er voor zorgen dat het model perfect in verhouding is. De 3D grill wordt vergezeld door Volvo’s LED verlichting in de vorm van de hamer van Thor. Hoe mooi de buitenkant ook is, het interieur is de plek waar je de meeste tijd door brengt. De V90 stelt hier zeker niet teleur. Een mooi evenwichtig interieur waarbij de grote display in het midden beter is geïntegreerd dan in bijvoorbeeld een Tesla Model S. De display bevat een logische te swipen interface. Er is één scherm waar je direct alle veiligheidssystemen kunt monitoren en desgewenst aan of uit zetten. Eén scherm voor de navigatie, radio en klimaatbeheersing en één scherm voor je apps. Dit went razendsnel en je hoeft dan ook niet lang te zoeken naar hetgeen je wilt instellen. En wil je niet zoeken? Spraakbediening is aanwezig en werkt heel behoorlijk.

 

De auto is doordacht opgezet. Open je de achterklep met de afstandsbediening, dan schuift ook de rolhoes mee, til je de plaat boven het reservewiel op, dan blijkt er een gasveer aan vast te zitten. Sluit je de achterklep met de knop dan kun je kiezen uit ‘sluiten’ en ‘sluiten en op slot’. Die achterklep loopt schuin af, dat is wel een breuk met het verleden, toch kun je door het formaat van de auto best naar de Ikea gaan zonder een aanhanger. Het ruimteaanbod in de hele auto is goed voor elkaar, zowel voor de inzittenden als voor spullen. De stoelen zitten prettig en zijn uitgebreid instelbaar.

 

De aanwezige veiligheidssystemen op onze Inscription zijn duidelijk volwassener geworden, de Volvo is een heel recent ontwerp en dat merk je.

Een kleine opsomming:

  • cruise control adaptief
  • bots waarschuwing systeem
  • uitparkeer waarschuwing
  • dode hoek controle
  • accident avoidance system
  • vermoeidheids herkenning
  • kruisend verkeer detectie
  • rijstrooksensor met correctie
  • vervolgbotsing preventie
  • bots herkenning systeem
  • verkeersbord detectie
  • brake assist system
  • achteropkomend verkeer waarschuwing
  • ESP + ASR
  • active body control
  • rondomzicht camera
  • hoofdsteunen actief

De adaptieve cruise control werkt prettiger dan bij sommige andere merken en het gedrag lijkt meer op het gedrag van een menselijke bestuurder. De aanwezige achteruitrijcamera met uitparkeerhulp is erg duidelijk en scherp maar wordt wel snel vies. De parkeer assistent werkt snel en prettig voor zowel fileparkeren als haaks parkeren. Wat wel tegenvalt is de werking, en daarmee het nut, van de rijstrook sensor met stuurcorrectie. De werking van dit systeem lijkt alleen van toepassing te zijn op lange rechte wegen hoewel de auto zich net wat te veel tegen de belijning stuurt. Je rijdt regelmatig dichter langs voertuigen dan je lief is. Op bochtige 80 en 100 wegen kun je je niet laten leiden door het systeem, voor je het weet rij je over de middenstreep door stuurcorrecties die zich niet snel genoeg laten opvolgen. Dit systeem controleert ook op het vasthouden van het stuur. Doe je dit te weinig dan schakelt het systeem zich uit.

 

Volvo levert in de nieuwe S- en V90 modellen uitsluitend 2.0 4 cilinder motoren, al dan niet voorzien van turbo’s met of zonder supercharger. De motor in onze testauto is de sterkste diesel die Volvo momenteel aanbiedt in de S- en V90. Deze is voorzien van twee turbo’s en levert 173 kW. Hij is gekoppeld aan een 8-traps automaat en een onopvallend werkend AWD systeem. Je kunt kiezen uit een eco, comfort en dynamic modus waarbij het vermogen pas lekker uit de verf komt indien je de dynamic modus kiest. De motor blijft altijd op de achtergrond tenzij je het vermogen inzet, dan is hij iets meer aanwezig dan de 6 cilinder diesels van de concurrentie.

 

De D5 is uitgerust met PowerPulse, een doeltreffend systeem dat met gecomprimeerde lucht de turbo’s aanwakkert om het turbogat te kunnen verkleinen. Hoe sterk deze 4 cilinder ook is, je mist onwillekeurig toch een paar cilinders met het geluid en de trekkracht die daarbij horen. Ten opzichte van de 6 cilinder concurrenten heeft de Volvo dan ook een lager koppel maar ook een lager verbruik.

 

De V90, en daarmee ook de S90, kan stevig concurrentie bieden aan de gevestigde merken die sinds jaar en dag dit segment beheersen. De Mercedes E-Klasse, Audi A6 en BMW 5 Serie zijn de modellen die Volvo zal moeten beconcurreren. De Volvo V90 heeft dan misschien een kleinere laadruimte maar maakt dat zeker goed met zijn prijs, rijke standaarduitrusting en eigenzinnige vormgeving. De V90 D5 AWD Inscription kost in de basis € 75.680, een meer gangbare 140 kW D4 Momentum met optionele automaat kost € 57.980. De Mercedes tegenhanger van onze testauto kost in de basis € 83.987. Voor dat geld krijg je een E 350d Prestige met 9-traps automaat en 190 kW maar geen 4-Matic systeem. De BMW 530dA xDrive High Executive Touring met 195 kW kost € 86.239.