WLTP deel 3

13 februari 2018

 

 

De ontwikkelingen gaan nu snel en diverse importeurs geven steeds meer informatie over WLTP en de nieuwe emissienormen. Helaas niet altijd even duidelijk en zo onderscheiden zich de volgende scenario’s, in volgorde van meest voorkomend (stand februari 2018):

 

Geen nieuwe model informatie: Oude emissienormen (Euro 6b) en CO2 waarden gebaseerd op de NEDC.
Dit geldt momenteel nog voor zo’n 90% van alle leverbare modellen personenauto’s.

 

Nieuwe emissienorm (Euro 6c of Euro 6d-TEMP) wordt geïntroduceerd gebaseerd op bestaande uitvoeringen/motoriseringen.
Hoewel ook de CO2 waarden dan vaak wijzigen is het niet altijd duidelijk of deze via de WLTP (altijd teruggerekend via CO2mpas) of via de NEDC tot stand zijn gekomen. Voorbeelden zijn Peugeot, BMW en Mini, die voor verschillende modellen nieuwe emissienormen introduceren, al dan niet WLTP getest. Dezelfde motor in een ander model kan (bijvoorbeeld in verband met homologatie) nog niet aan de nieuwe eisen voldoen, maar staat wel gewoon te koop op de laatste prijslijst. Zo krijg je een mix in het leveringsprogramma met ook uiteenlopende nieuwprijzen vanwege de veelal gestegen CO2 waarden horend bij de nieuwe emissienormen. Meest extreme voorbeeld is nog steeds de BMW X5 die met de benodigde technische aanpassingen aan een bestaande motor nu wel aan de nieuwe emissienorm voldoet, maar door de hogere CO2 uitstoot ruim 12.000 euro duurder is geworden. Zie ook hier,

 

Per nieuw model stapt de fabrikant over op de nieuwe emissienormen en CO2 waarden volgens de WLTP.
Voorbeelden zijn de Volvo XC40, de DS DS7 Crossback en de nieuwe Mercedes-Benz CLS.

 

Een nieuwe motor wordt geïntroduceerd in een bestaand model en de emissienorm wordt aangepast naar Euro 6c of Euro 6d-TEMP.
Het lijkt dan logisch dat het model volgens de WLTP getest is, met bijbehorende CO2 waarden. Bij bijvoorbeeld de Peugeot 308/SW werden al in juli 2017 twee nieuwe dieselmotoren geïntroduceerd met Euro 6d-TEMP norm en (teruggerekende) WLTP CO2 waarden.
Maar bijvoorbeeld de nieuwe Volkswagen Up! GTI voldoet aan de Euro 6d-TEMP norm, terwijl Volkswagen CO2 waarden opgeeft gemeten volgens de NEDC op de prijslijst. De WLTP CO2 is wel gewoon bekend, maar een stuk hoger (met bijbehorende hogere BPM). Ander voorbeeld is de nieuwe dieselmotor in de Honda Civic. Deze voldoet aan de Euro 6d-TEMP norm, maar Honda geeft de NEDC CO2 uitstoot aan op de prijslijst. Ook hier is de WLTP CO2 uitstoot wel bekend, maar ook een stuk hoger.

 

Nieuwprijzen
Bovenstaand leidt al tot een behoorlijke diversiteit in nieuwprijzen en daar komt nog bij dat importeurs hogere CO2 waarden ook lang niet altijd doorrekenen in de consumentenprijs. Zo haalde BMW de media met de forse prijsverhoging van de X5, terwijl bijvoorbeeld een 1-serie 118d per maart 2018 aan de Euro 6c norm voldoet en geen cent duurder wordt, ook al stijgt de CO2 van deze auto van 104 naar 115 gram (5-deurs handgeschakeld).

 

De gevolgen
Duidelijk zal zijn dat bovenstaand de voorspellingen niet makkelijker maakt over de ontwikkelingen na 1 september 2018, maar feit is dat dan in ieder geval geen NEDC CO2 op nieuw afgegeven kentekens meer mag staan. Wel de teruggerekende WLTP CO2, en daarvan blijkt tot nu toe dat die wel hoger ligt, maar lang niet altijd leidt tot hogere consumentenprijzen. Dan wordt 1 januari 2019 een veel crucialere datum, want dan wordt de echte WLTP CO2 waarde (niet de CO2mpas teruggerekende) op het kenteken geregistreerd en vormt deze de basis van de BPM tarieven, die dan inmiddels zullen zijn aangepast/verlaagd. Of dit zal leiden tot consumentenprijs verlagingen is uiterst speculatief, omdat veel importeurs al prijsverhogingen hebben geabsorbeerd door het verlagen van de nettoprijzen. De concurrentiepositie zal steeds doorslaggevend zijn.

 

Beleid Autotelex
Autotelex volgt alle ontwikkelingen nauwlettend en wij houden alle wijzigingen gestructureerd bij in onze database. Elke uitvoering die voldoet aan de nieuwe Euro 6c/d-TEMP eisen zien wij als een nieuwe uitvoering en krijgt wat ons betreft ook een hogere restwaarde dan zijn voorganger. Dit verantwoorden wij met het uitgangspunt dat deze auto’s tevens volgens de WLTP getest zijn, en daarmee een veel realistischer beeld van de werkelijke uitstoot, zowel CO2 als schadelijke emissies  laten zien dan mogelijk was met de NEDC. Zie ook hier,

 

Import
Dan komen er nog de gewijzigde BPM tarieven die samengaan met de registratie van de WLTP CO2 (niet teruggerekend) op nieuwe kentekens vanaf 1 januari 2019. Deze tarieven moeten de gestegen CO2 waarden als gevolg van de WLTP (ca 15% stijging) compenseren. Dat betekent een verlaging van de BPM tarieven en een nieuwe BPM tabel.
Wat daarvan de gevolgen zijn voor de import van personenauto’s is nu nog niet te voorspellen. De huidige regels maken het mogelijk de meest actuele BPM tarieven toe te passen, wat vanaf 2019 gunstig zou kunnen zijn bij import. Een complicerende factor is welke CO2 waarde bij import moet/mag worden aangehouden: NEDC, WLTP teruggerekend of WLTP, waarbij dan ook nog de vraag of deze informatie überhaupt beschikbaar is. Autotelex wordt over de laatste ontwikkelingen op de hoogte gehouden door de Belastingdienst en zal deze informatie delen zodra die beschikbaar is.