Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD, de concurrentie achterna

18 december 2017

 

 

De Stelvio is de eerste SUV van Alfa Romeo. De enorme vraag naar SUV modellen heeft Alfa Romeo doen besluiten een SUV  uit te brengen. De Stelvio staat op het onderstel van de Giulia en heeft ook veel design elementen overgenomen. De mooie looks van de Giulia zijn niet verloren gegaan. Net als de Giulia komt de Stelvio laat op de markt. Wij rijden een jaar na de introductie met de 2.2 JTD AWD Super met 154 kW / 210 pk.

 

De JTD wordt gecombineerd met dezelfde 8 traps automaat als in de Giulia, ook hier geldt dat de bediening wel wat eenvoudiger had gemogen. Het is er Alfa veel aan gelegen deze SUV als sportief in de markt te zetten. De auto voelt door zijn zeer directe besturing dan ook sportief aan. Door veelvuldig gebruik te maken van aluminium in het onderstel, motoren en enkele plaatdelen blijft het leeggewicht van deze diesel beperkt tot 1.634 kg. De Q4 vierwielaandrijving stuurt het vermogen naar de achteras maar kan het ook verdelen tussen de achter-  en voorwielen. Dit zorgt voor een dynamisch rijgedrag. Bochten insturen gaat bijna met hetzelfde gemak als de achterwielaangedreven Giulia maar dan met de extra veiligheid van Q4. Net als bij de Giulia zouden ook hier de remmen iets bijteriger mogen.

 

Sportief motorgeluid is altijd een pluspunt geweest bij Alfa Romeo, maar een diesel hoef je niet perse te horen en dat is hier wel het geval. Gelukkig is het in de auto een stuk minder dan buiten de auto. Het praktijkverbruik van deze testauto is netjes met 1liter op 13,7 km over een afstand van ruim 14.000 km.

 

Qua veiligheidsopties is de Stelvio standaard voorzien van rijstrookdetectie en een accident avoidance systeem. Optioneel heeft onze Super nog het Driver Assistance Pack Plus met onder andere dode hoek detectie en een achteruitrijcamera. Adaptieve cruise control met stop&go is leverbaar voor € 1.195.

 

Als je de Giulia kent zijn er weinig verrassingen. Ook nu is de afwerking van het interieur net zo goed in orde en zijn de gebruikte materialen goed op elkaar afgestemd. Het 8.8 inch grote scherm is ook exact hetzelfde als in de Giulia, en dus gaat ook hier de bediening van het uitgebreide menu via de rotary controller. Gelukkig kun je de temperatuur en het volume ook met ‘ouderwetse’ draaiknoppen regelen. Sportstoelen ontbraken in onze testauto, dat is jammer gezien de dynamische rijervaring. Uiteraard zijn deze wel leverbaar op de Super via het Veloce Interior Pack, daarmee los je ook het andere tekort op, de stoelverwarming.
Voorin is er meer dan voldoende ruimte en ook achterin kun je je hoofd en benen goed kwijt. Als je achterin zit en uitstapt kom je wel telkens met je onderbeen langs de dorpel. De laadruimte is met 525 liter niet de ruimste in zijn klasse, maar er kan voldoende mee. De achterklep heeft standaard elektrische bediening. Het zicht naar achteren is zeer beperkt, maar dat is niet alleen een punt bij de Stelvio.

 

De Stelvio zoals wij hem reden kost in de basis € 62.325 waarbij nog voor € 10.625 aan opties was toegevoegd. Inclusief alle onvermijdbare kosten komt het totaal daardoor op € 74.035. Concurrentie komt onder andere van de Audi Q5, BMW X3, Hyundai Sante Fe en bijvoorbeeld de Jaguar F-Pace. De Q5 en X3 zijn erg aan elkaar gewaagd en daarom kijken we voor het vergelijk naar de BMW X3 xDrive20d (€ 68.848), Jaguar F-Pace 20d AWD Prestige (€ 68.860) en de Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi R 4WD Premium (€ 68.795).

 

De Stelvio blinkt uit met zijn vermogen van 154 kW / 210 pk en biedt de beste prestaties gecombineerd met de laagste uitstoot en het laagste gewicht. De F-Pace loopt iets achter qua vermogen met 132 kW / 180 pk en biedt daardoor niet de prestaties van de Stelvio. De Hyundai heeft als enige van deze vier een 6 traps automaat, de rest heeft een 8-traps versie. De Santa Fe heeft de hoogste uitstoot met 174 g/km CO2 en is ook de zwaarste van deze 4. De Jaguar heeft de grootste laadruimte maar is dan ook de langste van het stel. Alfa Romeo lijkt hiermee de Stelvio goed in de markt te hebben gezet en dat de concurrentie al langer op de markt is heeft ervoor gezorgd dat deze nieuwe SUV zeker voldoet aan ‘last but not least’.